angelusgsd

German Shepherd, the best ever!!!

Alla hjärtans dag

Publicerad 2011-02-14 09:56:15 i Allmänt

I dag e det alla hjärtans dag.

Helgen har gått i hundens tecken.
I lördags följde vi med Mange och Linnea till Sollentuna för Chelseas utställningsdebut. Var flera syskon som oxå ställdes. Domaren var väl inte så jätteförtjust i Stardusthundarna verkade det som men Chelsea skötte sig över förväntan. Hon e ju normalt alldeles galen och e överallt och ingenstans samtidigt, men i ringen stod hon så fint och följde med Linnea runt. Hon var verkligen jätteduktig, första utställningen och inomhus med måååånga hundar, dom var 15 st i hennes klass bara.

Quest och Åffi fick vara hemma medans vi var på utställning men Hampus ville att Jaxon skulle vara hos honom så han har varit i Nynäs och gått promenader och legat i soffan och kollat på fotboll :-).

I går hyrde vi ridhus, jag, Jimmy och Linnea. Linnea hade Chelsea ute hela tiden och mot slutet gick det riktigt bra för dom.
Jimmy tränade Åffi, vet inte riktigt vad dom gjorde förutom linförighet men jag vet att hon gick sååååå bra. Har varit bra för henne att vila från träningen hela vintern.
Hon gick riktigt bra i linförigheten, intensiv, följsam och riktigt med :-). Jag och Linnea stod grupp åt dom och Linnea hade Chelsea brevid sig, Åffi riktigt kämpade för att hålla fokus på Jimmy, Chelsea gjorde ett litet ryck ut efter Åffi när dom passerade men Åffi slängde bara ett snabbt öga för att sen titta tillbaka på Jimmy och började jobba ännu intensivare.

Jag körde Quest samtidigt som Jimmy och Åffi var ute, körde igenom honom i inkallning m ställande, rutan, metallapporten, vittringen och frittfölj.
Hans ställande var riktigt bra i dag, jag har slitit mitt hår i det momentet, men i dag fungerade det, tog 2-3 steg innan han stog stilla, tidigare har det snarare varit 6-7 steg.
Provade att skicka till rutan utan att först ha gått ut till den, ställde bara upp, riktade in honom och skickade, gjorde likadant från alla håll och han sprang in på första alla gånger.
Metallapporten gick oxå bra, den är ju lite äcklig att hålla i men nu springer han ut med fart, griper på en gång och har fart tillbaka.
Vittringen går sådär, får honom inte riktigt att arbeta med nosen.
Fria följet gick oxå kanon. Fanns en bra spegel så man kunde se positionen ordentligt, märkte att vänstersvängarna gick mkt bättre när jag tittade i spegeln i stället för dit vi skulle.

Jaxon tyckte att det var väldigt spännande i ridhuset, dessutom så var ju bästisen Chelsea en bit bort. Jag fick slita som ett djur med honom i dag, var helt slut sen. Men han gick oxå riktigt bra när jag lyckades jobba upp kontakten. Tränade mkt linförighet och han börjar verkligen hitta positionen nu. Kunde svänga både till höger och vänster med bra position, han har haft en tendens att glida fram framför mig i framför allt vänstersvängarna men inte idag. Klarar bara jag av att förvalta honom så kommer han nog bli riktigt bra, SM 2014 ;-).

Efter träningen åkte vi till Nynäs för en bit mat och efter det tog jag och Linnea med oss Jaxon och Chelsea på en promenad i solen. Dom fick gå lösa hela tiden och som dom sprang, dom var mer ut på åkrarna i djupsnön än va dom va på vägen. Vi hade laddat fickorna med köttbullar och passade på att träna inkallning, vi kallade in medans dom var mitt uppe i nåt och båda kom på en gång. Vi gick längs en väg och kom fram till några foderplatser, luktade ganska mkt och hundarna var väldigt intresserade men även där kunde vi kalla in dom utan problem.

Vi har haft en kanonhelg :-).

Har lite bilder från uställningen och träningen som jag ska försöka lägga in sen.

Trevlig alla hjärtansdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

AngelusGSD

Här skriver vi om vårt liv med våra 3 schäfrar, den lilla Laikan och våra två barn.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela