angelusgsd

German Shepherd, the best ever!!!

Va e en bal på slottet.....

Publicerad 2011-03-07 16:25:00 i Allmänt

Ingenting mot att få träna hund i 3dar med goda vänner.

Fredag. lördag, söndag har ägnats åt ett lydnads och skyddsläger. Tack Fredde och Helen för en kanon helg.

Jimmy har kört Åfelia och jag har kört Jaxon. Quest har fått stå lite åt sidan denna helg men vi var tidiga till ridhuset på mornarna så jag hann köra honom en gång innan lägret både lördag och söndag.

Quest har då fått träna rutan, vittringsapportering, metallapportering, hoppapportering och inkallande med ställande och läggande. Det börjar lossna, nu känns det riktigt bra igen, var otrolig less i höstas för ingenting fungerade. Men efter en vintervila är vi tillbaka.

Jaxon har oxå gått riktigt bra, vila har varit bra även för honom. I lydnaden har vi mest nött vidare på linförighet, han kan ju inte kommandot fot ännu men han följer mig och inte godis eller leksak, han följer mig. Han vill gärna gå lite för långt fram så jag har försökt göra så som Fredde kör sina valpar - hålla godis vid höften och låta hunden följa och gnaga på den men Jaxon brydde sig inte så mkt om godisen utan kom upp brevid för att titta mig i ansiktet. Han fick följa mig och när han hamnade rätt så fick han hämta belöning bakom min rygg och det fick honom att hamna i bättre position.
I skyddet tog han först till allvar men han vågade inte riktigt stå för det så där har vi jobbat mkt på att inte bli arg och på att få förtroende för figgen. På slutet var han bara glad och skällde Fredde i ansiktet utan att vara arg, han blev även lugnare i bettet utan morr o knorr.

Jimmy har kört Åfelia. I lydnaden har han fått kanonhjälp med att väcka Åffi så hon blir mer allert och på så vis orkar jobba längre. Vi ska använda bevakningsskallet för att få igång henne- reta henne lite och låta henne skälla på boll.
Dom har gjort framsteg den här helgen.
I skyddet så startades dom bara i fredags med lite lätt arbete. I lördags fick dom köra hela 1:ans program tävlingsmässigt för att se hur lång det är kvar och vilka bitar som måste jobbas med. Jimmy blev lite nervös och Åffi lyssnade inte riktigt på honom. Så på söndagen blev det att jobba med lydnaden i skyddet och det blev bra på slutet.

Har varit en riktigt bra helg, ser fram emot att snön försvinner så vi kan börja träna på torsdagarna igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

AngelusGSD

Här skriver vi om vårt liv med våra 3 schäfrar, den lilla Laikan och våra två barn.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela